Strategie

Strategie

Stel je voor: een dynamische en veelzijdige organisatie die zich inzet voor inclusief, gelijkwaardig en kwalitatief onderwijs. De HIVO's bieden onderwijsmakers van elke koepel en elk niveau de mogelijkheid om te groeien en te blijven leren, ongeacht hun achtergrond. Hoe doen ze dat? Met een unieke combinatie van leervormen en een curriculum dat zich richt op visie, meesterschap en leiderschap, in een diverse en uitdagende context.

Wat betreft de leervormen, De HIVO's geloven in een mix van contactonderwijs, afstands- en online onderwijs, en een scala aan leermomenten, zoals reflectie, samen leren, zelfstudie, literatuurverwerking en praktijkonderzoek. Daarnaast worden ook visitaties en hospiteerbeurten aangeboden, zowel nationaal als internationaal, om een brede leerervaring te waarborgen. Dit alles wordt ondersteund door geïntegreerde proeven die de vaardigheden en kennis van de studenten integreren en evalueren.

Maar het draait niet alleen om de vorm, ook de methodologie en professionaliseringsstrategie van de HIVO's zijn doordacht en effectief. Ze leggen de nadruk op waardevolle leerresultaten bij leerlingen, inhoud die de moeite waard is, integratie van kennis en vaardigheden, assessment gericht op professionele ontwikkeling, meervoudige kansen om te leren en toe te passen, benaderingen die aansluiten bij leerprocessen, delen van nieuw leren met anderen, relevante expertise, actief leiderschap en duurzame verbetering. Deze strategieën vormen de bouwstenen voor een diepgaande en betekenisvolle professionele ontwikkeling.

En wat betreft de validatie van het leerproces, De HIVO's erkennen formeel, non-formeel en informeel leren. Na twee jaar kunnen leraar-studenten in groeifase 1 het getuigschrift Hogere Opvoedkundige Studies (GHOS) behalen, wat hen in staat stelt om door te gaan naar groeifase 2: leiderschap. Na succesvolle afronding van de driejarige opleiding ontvangen ze het Diploma Hogere Opvoedkundige Studies (DHOS), wat gepaard gaat met een weddesupplement. Dit traject omvat 60 studiepunten, waarvan 40 studiepunten in groeifase 1 en 20 studiepunten in groeifase 2. De studielast wordt zorgvuldig gewogen en komt overeen met 500 uur per student, waarin alle aspecten van het leerproces zijn opgenomen.

De HIVO's creëren dus niet alleen een leerrijke omgeving, maar belonen en waarderen ook de inspanningen en prestaties van studenten. Het is een pad naar persoonlijke groei, erkende certificering en uiteindelijk naar het worden van een pedagogische (bege-)leider die het verschil maakt in het onderwijslandschap.